Značka kvality v sociálních službách

Značka kvality v sociálních službách

Cílem Značky kvality v sociálních službách je poskytnout novým uživatelům sociální služby či zájemcům o ni, ale také jejich rodinným příslušníkům, jednoznačnou informaci o tom, jakou kvalitu mohou od života v daném zařízení sociálních služeb očekávat. Jde o systém externí certifikace, který je založen na tzv. udělování hvězd. V praxi tak již při vstupu do zařízení uvidí jak jeho nový uživatel, tak případně i jeho rodina, zda jde např. o zařízení dvouhvězdičkové nebo pětihvězdičkové. Značka kvality v sociálních službách hodnotí všechny důležité aspekty poskytování sociální služby, a to pouze z jednoho úhlu pohledu – z pohledu samotného uživatele této sociální služby.

Systém Značky kvality vznikal od roku 2009 pro domovy pro seniory, první certifikace této služby byly realizovány v roce 2011. Od dubna 2013 byl systém zpřístupněn i pro službu domov se zvláštním režimem a pro kombinaci těchto dvou služeb. V případě zájmu o certifikaci kombinace služeb musí být v rámci služby domov se zvláštním režimem garantována cílová skupina věkově odpovídající cílové skupině služby domov pro seniory. Od roku 2014 je systém nabízen i ambulantním službám pro osoby se zdravotním postižením a pečovatelským službám.

Značka kvality v sociálních službách jako nástroj a měřítko kvality zcela běžné v mnoha západoevropských zemích tak přichází do ČR, aby kvalitu sociálních služeb u nás nejen měřila, ale vedla dlouhodobě k jejímu zvyšování.

Odkazy